AD Haringtest: Iedereen blij met Turkse maatjes

AD Haringtest: Iedereen blij met Turkse maatjes

De broers Abdullah en Umut Tagi van vishandel Atlantic zijn voor de derde keer op rij winnaar van de Nationale Haringtest van het AD, nu met hun winkel in Rotterdam. De broers, die jarenlang werden beschimpt, krijgen nu ook van collega's respect. 'We worden eindelijk geaccepteerd!'

Breng een paar uur door op het kantoor van groothandel Atlantic aan de Zeesluisweg in Scheveningen en je begrijpt de impact van de Nationale Haringtest.

Vrijwel onophoudelijk rinkelt de telefoon. 'Heb je nog duizend emmers?' vraagt een collega-groothandel. Of neem de inkoper van een bedrijf die een aantal relaties met een haringparty wilde fêteren, maar daarvoor niet de Hollandse Nieuwe uit de eigen vrieshuizen wilde gebruiken. Umut, kun jij mij uit de brand helpen?'  'Natuurlijk jongen, hoeveel heb je nodig?'

De verhoudingen met de collega's zijn goed. En dat is wel eens anders geweest. 'Wij hebben voor het eerst het gevoel dat onze kennis en manier van werken worden geaccepteerd,' zegt Umut. 'Wij zijn niet veranderd, wij zijn dezelfde jongens gebleven, met dezelfde filosofie. Maar de collega's hebben de knop omgezet en respecteren ons na al die jaren tegenwerking nu eindelijk voor wie wij zijn. En dat is alleen maar goed voor het product.'

Ze waren altijd al anders. Van jongs af aan gegrepen door het haringvirus, ontwikkelden ze een filosofie waarbij de terugkeer van de ambachtelijke Hollandse Nieuwe centraal stond. Want door verregaande automatisering, industrialisatie en mechanische verwerking dreigde de echte smaak van de oer-Hollandse delicatesse volledig te verdwijnen. Eind jaren '80 hadden ze al hun eerste viswinkeltje. In 2008, het winkeltje was inmiddels groothandel Atlantic geworden, sloten de broers een samenwerkingsverband met Sir Fish, het Noorse productiebedrijf waar de eigenzinnige Katwijker Hans Hoek de scepter zwaait. Beide partijen vonden elkaar in hun kritiek op de gevestigde orde én een onvoorwaardelijk streven naar de beste kwaliteit.

Steviger
Hun positie op de haringmarkt werd steeds steviger. Maar elk procentje marktaandeel dat de broers veroverden, deed zeer bij de andere partijen, die zich fel verweerden. Daarbij werd niet verzuimd de etnische achtergrond van de broers Tagi te misbruiken, zeggen ze. Ze bleven 'die Turken'. Toen de twee in 2012 voor het eerst de Nationale Haringtest wonnen, werd alles anders. Ze kregen wereldwijde publiciteit. Atlantic kocht een haringgroothandel in Vlaardingen, er kwam een tweede winkel in Rotterdam.

De haringbranche ging om. Jarenlange roddel, achterklap, tegenwerking en venijn maakten plaats voor respect, zeggen de broers. Umut Tagi: 'Er wordt nu op een normale manier met elkaar omgegaan. We helpen elkaar als we dat kunnen en dat nodig is. Onze kennis en manier van werken worden geaccepteerd.'

Skills

, , , , ,

Posted on

July 20, 2014