"Ik wil leven voor het leven dat na mij komt"

Over Ons

 

Haring en zeevis(groot)handel Atlantic

Abdullah (Appie) en Umut Tagi zijn samen met hun neef Ali Bagcan Haring en Zeevis(groot)handel Atlantic gestart vanuit hun passie voor goede vis. Atlantic importeert, exporteert, be- en verwerkt en levert haring en verse en diepgevroren (zee)vis(producten) aan groot- en detailhandel en horeca door heel Nederland en daarbuiten. Daarnaast werven, selecteren en detacheren we ervaren en hooggekwalificeerd personeel en leiden we ondernemers en hun medewerkers in de visbranche op in het aloude visambacht.

De groep bestaat uit enkele groothandelsvestigingen, een grootschalige verwerkingslokatie, een groeiend aantal visdetailhandelsvestigingen zijnde winkels en marktverkoopplaatsen en een gerenommeerd opleiding- en detacheringsinstituut.

Dagelijks worden dagverse vis en visproducten gekocht in Europese visafslagen. Ook worden verse en diepgevroren vis en visproducten geïmporteerd uit alle delen van de wereld en wereldwijd geëxporteerd. Op bestelling worden in onze vestigingen de kwalitatief hoogwaardige vis en visproducten be- en verwerkt en afgeleverd met een scherpe prijsstelling.

 

De Tagi Broers

De broers Tagi zijn Turkse Nederlanders met een hart voor Scheveningen. Groot geworden in de haring, weten de Tagi’s wat vis schoonmaken is. Jarenlange ervaring op de werkvloer dragen ze nu over aan mensen die zich het vak eigen willen maken. Ze dragen met Atlantic hun steentje bij aan de geschiedenis en toekomst van 'hun stad' Den Haag. Een mooi artikel in het boek Dit is Den Haag - 200 jaar Koninkrijk (2013) omschrijft de passie van de broers voor vis en Den Haag.

 

Interview in 'Dit is Den Haag - 200 jaar Koninkrijk' (2013)

 

"Ik wil leven voor het leven dat na mij komt"

 

De gebroeders Tagi - Abdullah en Umut en neef Ali Bagcan - hebben van hun hobby hun werk gemaakt en hebben een zeer succesvol bedrijf weten neer te zetten. Vaak tegen de stroom in. "We zitten van kinds af aan al in de haring", vertelt Umut. "Als ik geen haring kon schoonmaken, had ik geen zakgeld." Inmiddels hebben Abdullah en Umut veel bereikt - zo won hun viszaak in Leiden de afgelopen drie jaar met vlag en wimpel de haringtest van het AD - en willen ze hun naam nu verder gaan waarmaken.

 

Nederland was een kade

Nog even terug naar die geschiedenis. Het verhaal van de Tagi's is doorspekt met hun levensmotto. "De haringhandel was zo'n tien jaar geleden op sterven na dood", vertelt Abdullah. "Als onze familie toen niet serieus met het vak was omgegaan, weet ik niet of er nu nog erg veel haring werd verkocht. Voor Nederland is de visserij een minder belangrijke sector. Helaas. Daarmee gaan ze voorbij aan hun eigen geschiedenis. En aan de passie en werkgelegenheid die ermee gemoeid gaan." Umut: "Ooit werd Nederland letterlijk als kade gebruikt. We zijn zeelui."

 

Terug naar de oorsprong

"Onze familie heeft veel van haring geleerd", zegt Umut. "Met kleine stappen zijn wij teruggegaan naar de oorspronkelijke manier van haring verwerken. Met moderne technieken." En als de haring begin juni nog niet vet genoeg is, wachten ze met inkopen. "We worden soms verguisd, maar die manier van werken heeft ons gebracht waar we nu zijn: Vishandel atlantic is niet meer weg te denken uit de vis- en haringhandel in Nederland en Den Haag (Scheveningen)." Abdullah: "We willen onze kennis graag overdragen aan onze klanten, de detailhandel. Zodat zij in de toekomst ook profiteren."

 

Ken je verleden

Tijdens het gesprek gaat het niet alleen over Atlantic. De Tagi's willen hun boodschap graag overdragen aan anderen: "Koester waar je vandaan komt en kijk van daaruit naar de toekomst. In de toekomst moeten we het samen, met z'n allen, doen. Dat kan niet zonder je gezamenlijke en individuele geschiedenis te kennen." Over tweehonderd jaar koninkrijksrelaties zegt Umut: "De Tagi-familie maakt in Den Haag al vijftig jaar deel uit van die geschiedenis, daar zijn we trots op."

 

 

'Dit is Den Haag - 200 jaar Koninkrijk' is een uitgave van Benmedia in opdracht van Stichting Betrokken Ondernemers Platform, 2013.